Letak feedburner chicklet dan email subscription dalam blog

Jika ini kali pertama anda ke sini, anda patut melanggan Full RSS feed saya secara PERCUMA! Saya percaya anda tidak mahu terlepas post-post yang berguna selepas ini! Thanks!

Beberapa hari lepas, aku dapat satu soalan daripada pembaca blog buat duit yang setia. Soalan tersebut berkaitan dengan feedburner. Aku terpaksa mengambil jarak masa beberapa hari untuk menjawab soalan beliau kerana sibuk dengan kuliah dan preparation eBook aku.

Soalan beliau adalah bagaimana nak letak button chicklet dan form 'email subscription' dalam blog yang disediakan oleh Feedburner secara percuma.

Feedburner Chicklet

Feedburner chicklet adalah satu 'button bernombor' yang mewakili jumlah pembaca yang 'melanggan' blog anda. Ia bertujuan menunjukkan kepada pengunjung blog jumlah sebenar subscribers blog anda.

Untuk meletakkan chicklet dalam blog, anda hanya perlu log in dalam Feedburner dan click pada tab 'publicize', selepas itu pilih FeedCount. Copy HTML code yang diberi dan pastekan dalam blog anda. Refer imej kat bawah:

Step #1 (Klik tab publicize)

Step #2
(Pilih Email Subscription atau FeedCount)

Untuk form 'email subscription', pilih Email Subscription untuk dapatkan HTML code dan anda hanya perlu lakukan perkara yang sama, iaitu copy dan paste kan code tersebut dalam blog anda.

Step #3
(Copy HTML code yang diberi dan pastekan dalam blog)


Anda rasa post ini membantu? sila langgan full RSS feed saya. Anda juga boleh langgan full RSS Feed melalui e-mail dan setiap post baru akan dihantar terus ke email anda.

3 comments:

titan said...

Ehm, aku rasa ramai yang tak tahu lagi dan memang ini membantu ramai newbie. Thanks sebab buat even aku dah tahu. Hehe..:D

Apapun. Good luck untuk e-book baru ko..

Anonymous said...

Feed burner nie dapat naik kan pr tak? :)

Norhafidz said...

tak pun..tujuan chicklet tu untuk menunjukkan jumlah subscriber feed anda. kalo email subscription tu pulak untuk encourage people to sign up untuk feed anda.