Paypal? How to use it?

First sekali sebelum bermula, aku nak mintak maaf kat semua readers dan semua yang bertanya soalan melalui email, sebab lama dah tak update blog, aku busy sikit sejak dua menjak ni, baru balik dari bercuti bersama keluarga:). Bulan ni pun aku rasa income tak banyak sangat sebab 'bulan cuti' ni aku banyakkan aktiviti bersama keluarga. Ok, untuk post kali ni, aku akan cuba jawab pertanyaan daripada seorang pembaca setia blog buat duit ini yang bernama khairi, Ini adalah soalannya:


Paypal, bagaimana?

PayPal aku umpamakan seperti 'bank'. Segala urusan penjualan/pembelian antarabangsa kebanyakannya melalui PayPal. Untuk mendapatkan akaun paypal, anda perlu mempunyai satu kredit/debit kad untuk tujuan 'verification'. Jika tiada, aku cadangkan korang register debit kad public bank. Biasanya kurang dari sebulan dah siap.

Bila dah siap, register akaun paypal anda menggunakan kredit/debit kad tersebut. Cara menggunakan paypal lebih kurang seperti Maybank2u, jika anda ingin hantarkan funds, click pada 'send money' dan proses penerimaan funds adalah dilakukan oleh paypal dan pengirim funds.


Pilih 'Merchant Services' untuk meletakkan paypal sebagai medium pembayaran dalam website anda.

Iklan Selain Google AdSense

Sebenarnya, sangat banyak program seperti Google AdSense yang ada untuk publisher (bloggers). Disini aku listkan sedikit beberapa program yang serupa dengan Google AdSense:

1) BidVertiser
2) AdBrite
3) AdToll
4) TTZMedia
5) Kontera
6) Chitika

dan banyak lagi.

P/S: kepada semua yang bertanyakan pasal link exchange, aku dah letak website korang dekat http://maricari-duit.blogspot.com/2007/08/partners2.html. Thanks!

4 comments:

Naim said...

hai
leh kiter buat link exchange? sy dah letakkan link saudara kat blog sy http://ebooksduit.blogspot.com/. Apa2 pun tahniah atas kejayaan anda setakat ini.
terima kasih

Mr Witch said...

thank bro.

ebooksduit said...

Hai!
Leh tak sedara buat satu post untuk tajuk menaikkan page rank (PR) untuk blog bahasa melayu. Kebanyakkan yang saya tgk untuk blog english. Ikut pengalaman saya blog melayu susah nak naikkan PR dia berbanding blog english

Emha Fathoni said...

makasih bren!!